7 Tips voor een Vitale Leefstijl

7 Tips voor een Vitale Leefstijl

Bij een vitale leefstijl wordt er al snel gedacht aan diëten en veel bewegen. Hoewel gezonde voeding en voldoende beweging zeker onderdeel uitmaken van een vitale leefstijl, gaat het daar vaak mis. We doen ineens dingen die zo ver van onze normale gewoontes liggen, dat ze niet vol te houden zijn. De volgende tips helpen je om het op een andere manier aan te pakken.

1. Word je bewust van je huidige gewoontes

Het is net werk: als je wilt veranderen wil je eerst de huidige situatie in kaart brengen, zodat je de verbeterpunten kunt benoemen en kunt veranderen. Ben je je ervan bewust wat je eet gedurende de dag? Hoeveel je beweegt gedurende de week? Hoeveel je elke nacht slaapt? Houd voor jezelf gedurende een week een logboek bij en schrijf daar alles in op. Mensen die hiermee starten gaan vaak automatisch al gezonder eten, doordat ze zich ineens bewust worden van wat ze allemaal eten.

 2. Zorg ervoor dat je geïnformeerd bent

Crash diëten zijn niet het antwoord om af te vallen. Met crash diëten straf je jezelf dubbel: eerst onthoud je jezelf van eten, waardoor je lichaam niet krijgt wat het nodig heeft. Daarna ben je het zo zat dat je je weer helemaal vol stopt, waar je lichaam ook geen baat bij heeft. Zorg ervoor dat je begrijpt wat goede voedingsstoffen zijn, zodat je weet wat je in je mond stopt. Je kunt dan nog steeds lekker en genoeg eten, waarbij je jezelf zowel lichamelijk als geestelijk een groot plezier doet. Want gezonde voeding heeft ook een positieve impact op de hersenen.

 3. Zoek een activiteit die je leuk vindt en bij je past

Vaak zie ik mensen die gaan hardlopen, omdat ze iets aan hun conditie willen doen en/of willen afvallen. Maar eigenlijk haten ze het om hard te lopen. Een prima recept om na een maand je nieuwe hardloopschoenen weer aan de kant te gooien. Als het gaat om bewegen hoeft het niet intensief en hard. De Nederlandse beweegrichtlijnen geven aan dat een volwassenen voldoende beweegt als hij/zij minimaal 150 minuten matig of intensief beweegt en 2x per week spierversterkende oefeningen doet. Matig bewegen houdt bijvoorbeeld in: wandelen, fietsen, dansen. Dus ook al wandel je dagelijks 22 minuten en doet 2x per week een 7-minute workout, dan is dat prima. De hoge lat die sommige mensen zichzelf opleggen kan verlammend werken, waardoor ze helemaal niets meer doen (geen tijd, geen zin, moe).

4. Kleine stappen, groot resultaat

In de IT heb je onder andere de waterval en agile manier van werken. Bij waterval specificeer je alles aan het begin en vervolgens begin je te bouwen tot het helemaal af is. Onderweg kan er van alles misgaan, waardoor deze projecten vaak worden overschreden in tijd en/of geld. Bij de agile manier lever je voortdurend iets op. Daarbij kijk je wat op dat moment de meeste business value oplevert, focus je daarop en zodra het opgeleverd is herhaal je dit proces voor een nieuwe feature. Precies hetzelfde kun je doen bij leefstijlveranderingen. Ga niet vanaf morgen ineens een heel ander leven leiden. Zoveel veranderingen in een keer zijn gedoemd te mislukken. Begin met 1 of 2 dingen, als die goed gaan pak je het volgende op. Stap voor stap kom je dichter bij je resultaat.

 5. Focus op de weg ernaartoe

Sta je ‘s ochtends op je weegschaal, geeft ie veel te veel aan. Rotding, hoe kan dat nou? Door je puur op het resultaat te focussen gebeurt er niets, het kan zelfs verlammend werken (bah, weer niets afgevallen, ik ga maar weer aan de chocola vandaag). Beter is het om je te concentreren op de gezonde gewoontes, want die gaan je leiden naar het gewenste resultaat. Soms zullen er hobbels zijn, die horen erbij, het gaat om de ontwikkeling op de langere termijn.

6. Rust

De triathlon bestaat uit 3 onderdelen, denken de meeste mensen: zwemmen, fietsen en lopen. Fout, er is nog een belangrijk onderdeel. Om in optimale conditie te zijn is voldoende rust onmisbaar. Je kunt nog zo excelleren in je sport, zonder rust presteer je niet. Slapen is een fundamentele levensbehoefte. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt, tussen de 7 en 9 uur per nacht. Behalve dat slapen heel belangrijk is voor je herstel, zorgt te weinig slaap er ook voor dat je overdag meer eet. Slapend gezond worden, klinkt minstens zo goed als slapend rijk worden, zo niet beter!

7. Be mindful

Het leven is voor veel van ons heel druk. Vraag maar eens hoe het met iemand gaat. Pff druk, is een veelgehoord antwoord. Je bent zo druk dat je van alles mist. Je bent zo druk dat je vergeet te eten (dus snaai je wel wat), geen tijd hebt om te sporten, weinig tijd hebt voor je kinderen of voor elkaar. Stress zorgt onder andere voor een bepaalde reactie in ons lijf die ervoor zorgt dat onze stofwisseling trager wordt. Door meer in het hier en nu te leven, je aandacht te focussen op hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent (of het nu lopen, eten, een gesprek met iemand anders is) en de rest los te laten, kun je je stress niveau reduceren.

Tot slot

En ook voor dit verhaal kun je gelijk de vierde tip inzetten: ga niet met alles tegelijk aan de slag, maar kies als eerste de tip die je het meest aanspreekt en ga daarmee aan de slag. Een vitale leefstijl – het is voor vrijwel iedereen bereikbaar!

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *